Cykl: Ścieżki Rozwoju Absolwentów i Wskazówki Dla Studentów PJATK
Cykl: Ścieżki Rozwoju Absolwentów i Wskazówki Dla Studentów PJATKRozmowa z Jakub
Kuciem, absolwentem studiów licencjackich oraz magisterskich na kierunku Sztuka
Nowych Mediów na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.
Czym się obecnie Pan zajmuje? Na czym
polega Pana praca?
Wraz z trójką przyjaciół, z którymi studiowałem na PJWSTK (obecnie
PJATK) zajmujemy się tworzeniem gier jako ACID WIZARD STUDIO.
Jak wygląda Pana ścieżka zawodowa?
Podczas
studiów i zaraz po ich zakończeniu głównie zajmowałem się tworzeniem grafiki
oraz animacji na zlecenie. Później wraz z moimi przyjaciółmi z roku, z którymi
dużo graliśmy w gry komputerowe, postanowiliśmy zrobić coś swojego.
Rozpoczęliśmy pracę nad małym pomysłem, który rozrósł się i zamienił w projekt
pełnoprawnej gry, której stworzenie zajęło nam ok. 5 lat. W tym czasie,
założyliśmy studio, które zajmuje się tworzeniem gier komputerowych.
Kiedy rozpoczął Pan pierwszą pracę w
zawodzie? (w tym staże, praktyki)
Jeśli liczyć zlecenia na grafikę użytkową, to wykonywałem taką pracę już
na 2-3 roku studiów.
Na ile wiedza ze studiów była przydatna z
punktu widzenia rozpoczynania pracy w zawodzie?
W moim
przypadku bardzo przydatna. Trafiłem na wydział Sztuki Nowych Mediów z bardzo
małą wiedzą na temat tworzenia grafiki. Nie kształciłem się wcześniej w tym
kierunku, nie ukończyłem żadnego liceum plastycznego. Miałem dużo do
nadrobienia i wiele informacji było dla mnie nowością.
Jakie umiejętności nabyte na studiach Pan
wykorzystuje? Jakie umiejętności okazały się najbardziej przydatne w pracy
zawodowej?
Zawsze miło wspominam pracę z moim promotorem czyli Wojtkiem
Wawszczykiem, który był wyjątkowym nauczycielem i wspaniale przekazywał wiedzę
z dziedziny animacji.
W jakie aktywności pozazawodowe (koła
naukowe, wolontariat itp.) angażował się Pan podczas studiów?
Uczestniczyłem w Game Jamach - czyli konkursach
tworzenia gier komputerowych w bardzo ograniczonym czasie.
Jakie doświadczenia nabyte podczas studiów
pomogły Panu w zdobyciu pracy po studiach?
Nie umiem wyodrębnić pojedynczych, dobrych
przykładów. Cały przebieg
studiów, obejmujący zarówno zadania praktyczne, jak i zdobywanie wiedzy z
zakresu grafiki, historii filmu, czy fotografii, a
także kontakt z ludźmi o podobnych zainteresowaniach, wpłynął na rozwój
jakiegoś rodzaju wrażliwości. Wszystko to pomaga mi w
procesie tworzenia.
Gdyby mógł Pan zmienić jedną rzecz
dotyczącą swojej aktywności zawodowej na studiach, co by to było?
Chciałbym móc czasami odpuścić zupełnie przedmioty, które kompletnie
mnie nie interesowały i z którymi obecnie również nie mam nic do czynienia, na
rzecz tych, które obecnie mi się przydają.
Jakie są Pana dalsze plany zawodowe,
którymi może się Pan z nami podzielić?
Nie mam obecnie mocno zarysowanych planów zawodowych.
Jakiej rady zawodowej udzieliłby Pan
obecnym studentom?
Po pierwsze - czas studiów wiąże się z realizacją wielu projektów z
różnych dziedzin, co utrudnia skupienie się na ulubionej specjalizacji.
Nie musimy się martwić, że niektóre zadania będą wykonywane z mniejszym
zaangażowaniem – ważniejsze są te, które naprawdę nas interesują.
Po drugie - z doświadczenia wiem już, że pewnego dnia zatęskniłem za
zajęciami z rysunku albo malarstwa o 8.00 rano, warto je doceniać, póki trwają.
Dziękujemy za udział w rozmowie i życzymy dalszych sukcesów."